Vergaderen in Nederland kost 60 miljard Euro per jaar. Dat kan efficiënter, korter en ook leuker. Een paar tips ter inspiratie.


Ideekillers

Je kunt er flink last van hebben: ideekillers in een brainstorm: “Doe niet zo dwaas”, “Het mag toch niet van de baas”, “Dat is niet ons probleem”, “Denk er nog eens over na”, “Laten we realistisch blijven”, “Daar zijn wij nog niet rijp voor”, “Sinds wanneer ben jij een expert geworden?”, “Als het echt een goed idee was, hadden anderen het al lang geprobeerd.”
Oordelen zit ingebakken, lijkt het wel. Daarom is de hoofdregel in een brainstorm: stel je oordeel uit!


Een goede vraag is het halve antwoord

Vaak zoeken we antwoorden bij verkeerde vragen. Dat is jammer van de tijd. Als je de feiten niet kent, ben je aan het speculeren. Een verkeerde startvraag leidt tot onbruikbare antwoorden. Je analyseert eenvoudig met “wie?”, “wat?”, “waar?”, “wanneer?” en “waarom?” (5xW). De belangrijkste vraag is waarom. Door enkele keren “waarom” te vragen, kom je tot de kern van het probleem. Een brainstormvraag is goed bruikbaar als die kort, positief, concreet, duidelijk, zonder jargon en ambitieus is.


Brainstorm: zegen en vloek van kritiek

Wanneer je toelaat dat elk nieuw idee meteen van commentaar wordt voorzien, zal de brainstorm niet erg vruchtbaar zijn. Vaak sneuvelen ideeën in de kiem door (ongezouten) kritiek of hoongelach. Ben je afdelingshoofd, teamleider of een ego-type? Houd dan jezelf in bedwang en gun anderen hun inbreng. In de fase van ideeën bedenken spreek je af geen kritiek te leveren. In de idee-fase is kritiek een vloek.
Daarna komt de selectie-fase. Op basis van gezamenlijke criteria beoordeel je alle ideeën, totdat je er de beste hebt uitgelicht. In de fase van selecteren en kiezen is kritiek een zegen!


Meer tips?

Ontdek ze hier.

2020 IdeeSupport